Maleri- og billedoplæg til
SPEJLBILLEDER.

Hvis den samlede idé for udstillingen SPEJLBILLEDER kunne udtrykkes i nogle få og velvalgte ord, så ville vi kunne have sparet os en hel del tid og arbejde (og penge) ved blot at skrive dem ned og få det overstået. Men det er gudskelov mere besværligt end som så.

På den anden side er SPEJLBILLEDER ikke en dadaistisk sammenstilling af tilfældige objekter. Vi er altså nødt til at skrive et eller andet så de billeder du skal lave kommer til at stå i et bevidst og villet forhold til den samlede udstilling. Vi vil altså her give nogle lidt forvirrende rids af vores vision, så dine billeder har et eller andet at forholde sig til fra starten. Om dine billeder så skal gå på langs eller på tværds, med eller imod, det er op til dig.

Held og lykke med læsningen.

Det samlede koncept.

Det kan faktisk siges ganske enkelt: Verden er indviklet. Alligevel forsøger vi mennesker (måske bortset fra de allermest hard-core post-modernister) at skaffe os nogle overblik over nogle helheder i verden. Vores indgangsvinkel (=udgangsvinkel) i dette projekt er spejlet. Et spejl indeholder intet i sig selv, men når det holdes op foran tilværelsen kan det indeholde hele verden, forudsat altså, at der er nogen der ser det.

Ethvert spejl viser en nøjagtig, men dog alligevel omvendt/spejlvendt, udgave af verden. Og ser man efter i flere spejle, viser det sig, at selvom de gengiver den samme verden, så er deres billeder alligevel lidt forskellige.

I udstillingen SPEJLBILLEDER er alle billederne i princippet spejle, uanset om de er malet, klistret sammen, sunget eller lavet af glas. De skal alle sammen have mulighed for (forudsat der er mindst en tilskuer til stede) at genspejle den verden de bliver hængt op overfor.

Det er det helt overordnede princip. Dernæst har vi valgt yderligere at indsnævre kaos ved at fokusere på tre helheder, tre serier af billeder, der naturligvis hver især mageligt kunne indeholde de andre to. Serierne er:

Det magiske spejl.
Hverdagens spejle
Spejlet omkring.

De beskrives nærmere i det følgende.

DET MAGISKE SPEJL er bygget over et menneskeliv fra undfangelsen til en evighed efter døden. Det er er en temmelig lineær verdensopfattelse med en veldefineret begyndelse og en klar slutning. Der er intet før og intet efter i den historie. Og naturligvis er hvert eneste billede i serien nødt til at modsige det udsagn.

Hvert stadium i denne lineære forløb er repræsenteret ved et billede af en mytologisk (arke-)typisk figur, og til hvert billede er der knyttet et par stemningskodeord:

indtil fødslen: Pan med kodeord forventning og smerte
indtil 5 år: Barnet med uskyld og egoisme
indtil 13 år: Rødhætte med tryghed og nysgerrighed
indtil 20 år: Romeo og Julie med usikkerhed, kærlighed og overfladiskhed
indtil 30 år: Robin Hood med ambition, kamp og Jantelov
indtil 41 år: Nille og Jeppe med ansvar og løgn
indtil 55 år: Midas med fornuft og skyld
indtil 70 år: Julemanden med slægt, hygge og tryghed (igen)
indtil 90 år: Starkad med forfald, utilstrækkelighed og hjælpeløshed
indtil døden: Dronningen og Kongen fra eventyret med accept og frygten for det ukendte
indtil evigheden: Elvis med kodeordet skæbne.

Den røde tråd i HVERDAGENS SPEJLE er årets gang. Vi starter med maj og ender i april. Her er altså tale om en cirkulær beskrivelse af tiden i verden, så det er ikke umiddelbart indlysende hvor man skal begynde og hvor man skal slutte.

Serien består af tolv hyper-social-realistiske billeder af tilfældige hverdags-mennesker, der primært er valgt fordi de befinder sig ved et udvalgt spejl på det rette tidspunkt af året.

maj: Far, Datter og Mor forbi spejlet i entreen
juni: Den Unge Pige taler med veninden i natbordsspejlet
juli: Familien på vej på ferie ser i bakspejlet
august: Strandløven ser i håndspejlet
september: Tandlægen ser i spejlet i patientens mund
oktober: Den Gamle Kone ser i gadespejlet mens En Sportsgal Familie går forbi
november: Sofajørgen og Ottomanden ser fodbold i fjernsynet
december: To Børn ser vinduesudstillingens spejlsø
januar: Holdet ser spejlet i aerobic-træningslokalet
februar: Manden barberer sig foranspejlet i badeværelset
marts: Det Unge Par spejler sig i hinandens øjne
april: En Yngre Bedstemor leder efter læbestift i lommen foran spejlet på toilettet i et intercitytog.

SPEJLET OMKRING følger dagens gang fra morgen til aften. Det er godt nok et forløb med en veldefineret begyndelse og slutning, men forløbet ligner mere en halvcirkel. Og i morgen er der atter en dag.

Serien er bygget over omgivelsernes naturligt forekomne spejle og er karakteriseret ved at der ikke forekommer et eneste menneske i billederne. Menneskene har nok været med til at forme omgivelserne, men deres vigtigste rolle i denne serie er tilskuer/fortolkerrollen. Det er meget romantisk. De ti sofastykker er:

6:22 Solen står op over havet i Solopgang over Havet.
7:30 Pinseliljen (Narcissen) åbner sig ved søbredden i Pinselilje.
8:44 En gedde æder en ælling i mølledammen i Ælling og Gedde.
11:00 Verden exploderer i tordenvejr i Torden og Regn.
12:00 To småfugle tar bad i en vandpyt i To Fugle i Regnvejrspyt.
14:00 Bien ser sig selv i en dugdråbe midt i blomsten i Bien og Blomsten
15:00 Det er varmt og en lufspejling viser sig i Fata Morgana.
15:58 Et vildsvin vader tøvende over åen i Tryggevælde.
17:45 Vandfaldet danner en form af vand i bevægelse i Vandfald.
19:00 Solen går ned bag skoven i Solnedgang i Skovsø.


Tilbage.